Néhány szó a Zarándi-hegységről általában

Hol van a Zaránd?

A Zarándi-hegység az Erdélyi-szigethegységtől dél-délnyugatra fekszik. Keleten az Erdélyi-érchegység, nyugaton az Alföld határolja, amelyből egy meredek szökkenéssel emelkednek ki a magaslatok. A földrajzi behatárolást félretéve…  A Zaránd Szegedtől 120-130 km-re keletre és Aradtól kb. 20 km-re kezdődik és egészen Brádig húzódik. Így Románia leghosszabb főgerincével büszkélkedhet, ha már magasságával nem emelkedik ki: a csúcsok átlagos magassága nem haladja meg a 600 métert, a legmagasabb hegye a Drócsa (Drocea) 836 méterrel. Ezzel ugorhatunk is a következő témára…

Milyen jellegzetességei vannak a Zarándnak?

A domborzatra jellemző, hogy a völgyeken kis vízhozamú patakocskák szaladnak végig, amelyek nyáron gyakran kiszáradnak. Ennek ellenére a vízfolyások folyamatosan mélyítik a puha talajú völgyeket. A hegységet átszövik az erdei utak és ösvények, de jobb a kijelölt túraútvonalakon haladni, mivel a jelöletlen utak gyakran sehova nem vezetnek. Gyertyánok, tölgyek és bükkök adnak kellemes árnyékot a túrázóknak. A völgyekben falvak és tanyák bújnak meg, idilli, vidéki hangulatot árasztva.

Solymos vára és a Zarándi-hegység
A solymosi vár és a hegység vonulata

Kilátás Solymos várából Lippára és a Maros völgyére
Kilátás Solymos várából

Flóra és fauna

Nem vagyok botanikus, az állatokhoz sem értek, és nem is találtam leírást a Zaránd növény - és állatvilágáról, ezért csak a saját tapasztalataimat írom le. A réteken és az erdőben bőven nyílnak gyönyörű virágok. Szerencsés esetben május közepétől találhatunk szamócát, később a nyár folyamán érik a málna és a szeder. Ha ügyesek vagyunk, akár kakukkfüvet is találhatunk. A növények között nyugtalanul repkedő lepkékben is gyönyörködhetünk.  Ezeknek a színes rovaroknak a meghatározása jobban megy, láttam közönséges boglárkát, hajnalpírlepkét, sziklai fehérlepkét, kis fehérsávoslepkét.
A sziklákon napozhatnak gyíkok, siklók, nedves területeken békák is felbukkannak. Mindenképp érdemes a lábunk elé nézni főleg sziklás terepen, mivel keresztes viperával is összeakadhatunk.
Sokféle madár él a területen. A solymosi vár közelében sas repkedett prédára lesve. Láttam harkályt az erdőben fát kopogtatni, rigót elrepülni és kakukk hangját hallottam az erdőben.
Emlősök közül él a hegységben (a teljesség igénye nélkül) nyúl, őz, vaddisznó, farkas, róka. Eddig csak rókával találkoztunk, kíváncsi volt a sátrunkra. Az erdőben vaddisznók nyomait és dagonyázó helyeit fedeztük fel.

Közönséges boglárka tavaszi reggelen megdermedve
Boglárka - Mázlink volt, reggel dermedten nem volt kedve elreppenni

Kis fehérsávoslepke hátizsákon meleg nyári napon
Kis fehérsávoslepke a hátizsákomon

A Zarándi-hegység legnagyobb előnye, hogy Szegedhez közel van, és Aradig végig autópályán lehet menni. A természeti kincsek mellett kulturális látnivalókban is bővelkedik: Aradon, Lippán sétálhatunk, megnézhetjük a nevezetességeket, a máriaradnai templomot, felmászhatunk a solymosi várhoz. A következő posztban röviden összefoglalom, milyen érdekes helyekkel büszkélkedik a Zaránd nyugati oldala.