Térképre került a szikla!

A Maros völgyében Erdély közepe felé autózva az útról jól látszik a lippai szikla és a solymosi vár. Ha hosszú az út, messze van a cél, akkor csak átfut a gondolat, hogy milyen jó lenne egyszer megnézni a várat, legközelebb időt kéne hagyni rá.

Solymos vára és a Maros völgye
Solymos vára a Maros felett

Hol a szikla?

A lippai szikla mászó helyről tavaly hallottunk először a topolya sori egyetemi sportcsarnokban. Akkor elhatároztuk, hogy elmegyünk oda és megnézzük. Nem mindegy, hogy 130 km-t kell utazni Lippáig vagy 180-at a pécsi tettyei mészkő szikláig, ha természetes falon szeretnénk mászni. 2015 május végén felkerekedett kis csapatunk, hogy elvégezze a felderítést az ismeretlen terepen.
Egy kényelmes kirándulós napot terveztünk, úgy gondoltuk, délelőtt mászunk, délután megnézzük a
solymosi várat. A sziklával szemben egy mellékutcán leparkoltunk és kis csapatunk elkezdte vizsgálni a szikla alá jutás lehetőségeit. A házak mögé kellett bejutni valahogy, ezért sétáltunk pár kört és bíztunk benne, hogy a mellettünk elzúgó kamionok nem sodornak el. Utólag eszembe jutott, hogy sejtettem, hol kezdődik az ösvény, de lemaradtam a többiektől és a forgalom miatt is elment a kedvem az úttesten átkeléstől. Mióta az autópálya megépült Lugosig, kisebb a forgalom a főúton.
Egy idő után meguntuk a futkosást, beültünk az autóba és boltot kerestünk. Az út mellett találtunk egy kisboltot nagy parkolóval, szerencsére kávét is főznek ott. A boltos néni nagyon kedves, csak románul tud, de néhány egyszerű szóval és mutogatással sikerült magunkat megértetni. Mindenki olyan kávét kapott, amilyet szeret.

A kisbolt helye

Koffeinnel a szervezetünkben ismét tettre késznek éreztük magunkat. A helyiek próbáltak segíteni, de
valószínűleg félreértettük őket és a bolttal szemben lévő úton elindultunk a mászó cuccainkkal. Hamar egy erdei ösvényen találtuk magunkat, aztán zsákutcában. Visszafordultunk, egy bevágásban
próbálkoztunk tovább. Szépen haladtunk felfelé annak ellenére, hogy a mászáshoz szükséges cuccokat is cipeltük. Kezdett egy olyan elképzelés körvonalazódni, hogy felülről kellene leereszkedni.
Az erdőből egy legelőre jutottunk, ahonnan szép kilátás nyílt Lippára és a várra. Kis nézelődés után folytattuk utunkat elhagyott gyümölcsösök között, amelyek derűs és idilli hangulatot árasztottak, így
nem voltunk szomorúak, amiért még mindig nem mászunk és nehéz a cuccunk.

Lippai látkép a Maros völgyével
Kilátás Lippára

A falu másik végén, egy kis földutas utcában lyukadtunk ki. Itt úgy gondoltuk, jobb lesz megkérdezni
valakit, hogy jutunk el a szikla alá. A nyelvi akadályokat a helyiek megoldották, felhívták mobilon egy magyarul beszélő ismerősüket. Egyikük végül elkísért minket a dombon egy olyan pontra, ahonnan könnyen megközelíthettük a keresztet. Eljutottunk oda, de végül mégse vállaltuk az ereszkedést, mert nem volt biztos, hogy dupla szálon leér a kötél. Körülnéztünk és találtunk egy ösvényt lefele, így délután 3-ra a fal alá értünk.

A lippai kereszt a szikla tetején
A kereszt a szikla tetején

Végre mászunk!

A mászás nagyon jó volt. A nittek újak, az utak változatosak, mindenki megtalálja a neki megfelelő nehézségűt. Három fal van, mi a középsőnél voltunk, itt találhatóak a legkönnyebb utak.

Sziklamászás a lippai sziklán
Elölmászás

Hogy nektek ne kelljen fél napot kóborolni, leírom, hogy lehet megtalálni a bejáratot. Amikor a szikla elé értek Arad irányából, figyeljétek a jobb oldali házakat. Egy mellékutca sarkán áll egy halványzöldre festett ház, négy, zöldkeretes ablakkal. A mellékutcán lehet parkolni vagy az út szélén, mert ott is van elég hely. Körülbelül az utcával szemben be lehet jutni két ház közé egy kis vízfolyás mellé. Fa és bokor takarja el az ösvényt.

Ha valaki kíváncsi, mi van a Lippa feletti dombon, esetleg sátorozó helyet keres, akkor a bolttal szembeni kis utcán induljon el és amint lehet forduljon balra, így gyorsan feljut a rétre. A kerítés végén jobbra kell fordulni. Balra nem is érdemes, mert ott már meredek a domboldal.

Remélem, hogy segítettem és ti nem fogtok kb. 1 kmeltévedni, ha van kérdés, akkor kommentben vagy a facebookon szívesen válaszolok. :)

Fontos!

A szikla morzsalékos, leválhatnak róla kisebb-nagyobb darabok, ezért mindenképp viseljünk sziklamászó sisakot. A biztosító ember jól válassza ki a pozícióját, hogy ha fentről elmozdított kövek potyognának, ne sérüljön meg. A kötelet elölmászásban érdemes felvinni, mert a szikla tetején a standok rosszul megközelíthetőek, nem éri meg kockáztatni a kicsúszást.

Köszönjünk az aradi mászóknak az ösvény és a szikla karbantartását!